WAT IS COUPEROSE?

Couperose is een huidaandoening die veel voorkomt vanaf het 30e levensjaar bij volwassenen. Het kenmerk is roodheid door kleine zichtbare haarvaatjes op de wangen en neus van het gezicht die soms gepaard gaat met puistjes. Dit noemt men rosacea.

HOE ONTSTAAT COUPEROSE?

Couperose ontstaat door het verslappen van de spiertjes in de wand van de bloedvaatjes. Door wisseling van de temperatuur van de omgeving, door emoties, voeding (zoals kruiden en alcohol, zonlicht en uv-stralen) of inspanning verergert de aandoening en wordt die meer zichtbaar.

WAT KUNT JE ERAAN DOEN?

De vaatjes verdwijnen helaas nooit vanzelf. Als je couperose cosmetisch storend vindt, zijn er effectieve behandelingen die je van jouw couperose af kunnen helpen. Meestal zijn er meer behandelingen nodig en is een combinatie van verschillende behandelingen de meest effectieve manier.

COUPEROSE WORDT IN ENKELE STADIA ONDERSCHEIDEN:

Stadium 1:
Blozende wangen
De roodheid houdt soms uren aan. Op de wangen worden zeer kleine haardunne vaatjes zichtbaar die niet meer verdwijnen
Prikkende, soms pijnlijke sensaties in het gezicht na blootstelling aan wind, kou of na het wassen van het gezicht.

Stadium 2:
overgang naar rosacea
Er ontstaan rode bultjes (papels) en puistjes (pustels), vooral op de wangen, neus en kin, maar soms in het gehele gezicht. Couperose heeft niets te maken met acné!
De poriën in de huid worden beter zichtbaar.
Er kunnen bij onderzoek geen bacteriën worden aangetoond, dit in tegenstelling tot andere met puistjes gepaard gaande ontstekingen.

Stadium 3:
Ontstaan van grotere pustels en dikke rode schijven (infiltraten) in de huid.
De huid wordt erg ruw, ook de contouren van het gezicht veranderen.

Uiteindelijk kan door combinatie van een aantal processen de huid dik en poreus worden.

Effectieve behandelingen voor Couperose:

Een effectieve behandeling voor couperose is coagulatie in combinatie met voedingssuppletie.

COAGULATIE VOEREN WIJ OP TWEE MANIEREN UIT:

1. Via de blendmethode: hierbij wordt met een heel dun naaldje het bloedvaatje als het ware met een heel klein stroomstootje dichtgebrand.
Huidindicatie voor de blendmethode: kleine couperose-oppervlaktes en grote dikke bloedvaatjes.

2. Via IPL: door middel van een speciaal diafragma wordt uw huid geflitst. De speciale warmte die wordt afgegeven zorgt er voor dat de kleine adertjes in uw huid dichtgaan en niet meer zichtbaar zijn.
Huidindicatie voor IPL: grotere couperose-oppervlaktes met kleinere bloedvaatjes.
Meestal volstaat een enkele behandeling. Bij uitgebreide couperose zijn meerdere behandelingen nodig om het gebied afdoende te behandelen.

IS COAGULATIE PIJNLIJK?

In de regel zijn de behandelingen pijnloos of er wordt slechts een lichte prikkeling gevoeld tijdens de behandeling.

WELKE LICHAAMSDELEN KUNNEN WORDEN BEHANDELD?

Onze behandelingen zijn succesvol bij alle rode bloedvaatjes van het bovenlichaam, hierbij is het gelaat het meest voorkomende lichaamsdeel.

VERDWIJNEN DE HAARVAATJES DEFINITIEF?

Waarschijnlijk niet. De behandeling verwijdert de aanwezige vaatjes. Maar zeker door ouderdom, erfelijke aanleg en onder invloed van andere factoren zoals stress, onbeschermd blootstellen aan weer en wind, is de vorming van nieuwe rode vaatjes niet uit te sluiten. Deze kun je dan ook weer laten verwijderen.

OPTIMAAL RESULTAAT MET VOEDINGSSUPPLETIE:

Skinbase van Laviesage is een voedingssupplement dat speciaal ontwikkeld is om bindweefsel in de huid te verstevigen en daarmee ook de wanden van de bloedvaatjes. Het is toegespitst op het versterken van bestaande en nieuwe collageenvezels, vooral in de diepere huidlagen. Vraag ons er naar tijdens uw behandeling.

HOEVEEL BEHANDELINGEN ZIJN ER NODIG:

Tijdens de eerste behandeling, de diagnosebehandeling, in onze praktijk geven wij je een indicatie van de ernst van de couperose en het aantal behandelingen dat nodig is voor verbetering.

55,00Vanaf
  • Behandeltijd: -Couperose +-30min