KALKNAGELS TEGENGAAN

WAT IS EEN KALKNAGEL?

Een kalknagel, ook wel schimmelnagel genoemd, is het gevolg van een schimmelinfectie van de huid of nagel. Meestal gaat het bij dit soort schimmelinfecties om de voeten en de teennagels. Hoewel schimmel bij iedereen op de huid en onder de nagelranden zitten, geven ze bij de meeste mensen geen klachten. Alleen als de schimmels doordringen in de huid of in de nagel, kan er een infectie ontstaan. Tegenwoordig zijn kalknagels goed te behandelen.

HOE ONTSTAAT EEN KALKNAGEL?

De aandoening aan de voetnagels begint vaak aan de grote teen. Als er geen behandeling plaatsvindt, kunnen andere nagels ook worden aangetast.

Een schimmelinfectie van de nagel gaat als volgt:
- Verkleuring van één nagel in wit of geel,
- Verandering van de witte of gele kleur in geelbruin,
- De nagel verdikt, wordt hobbelig en brokkelig,
- De nagel kan geheel of gedeeltelijk loslaten.
- Vaak is er tegelijk sprake van voetschimmel tussen de tenen (in de volksmond ‘zwemmerseczeem’ genoemd), hierbij kunnen pijnlijke kloofjes ontstaan.

EEN KALKNAGEL GENEEST NOOIT VANZELF

Een kalknagel geneest nooit vanzelf. Wanneer de nagel door schimmel is geïnfecteerd, kan deze infectie zich langzaam uitbreiden. Tegenwoordig kan de huisarts of dermatoloog geneesmiddelen voorschrijven die een hardnekkige schimmelinfectie sneller en grondiger kunnen bestrijden. Ook in onze praktijk kun je een voortreffelijk middel (van de Samenwerkende Pedicures) krijgen. Daarmee is de kans op een succesvolle behandeling groter geworden.

BEHANDEL JE SCHOENEN

Naast de voorgeschreven middelen moeten de schoenen aan de binnenkant worden behandeld met een schimmeldodend middel. Hiermee wordt voorkomen dat schimmelsporen zich in de schoenen nestelen en meer infecties gaan veroorzaken.

BEHANDELING DOOR EEN PEDICURE

Ondersteunende behandeling door een pedicure is van belang. Onze pedicure maakt de schimmelnagel dunner wat de genezing bevordert. Dit zorgt ervoor dat het schimmeldodende middel beter in jouw nagel kan doordringen.

GEDULD IS EEN SCHONE ZAAK

De behandelingen van kalknagels heeft tijd nodig. Na behandeling met het voorgeschreven geneesmiddel kan het zijn dat je in eerste instantie een beetje teleurgesteld bent. Je ziet weinig resultaat. Dit heeft te maken doordat de aangetaste gele delen van de nagel helemaal uitgegroeid moeten zijn. Vooral de nagels van de grote teen groeien slechts enkele millimeters per maand. Na enkele maanden geduld groeit er echter weer een gezonde nagel die je geen last of pijn meer bezorgt.

VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN

Het is een misverstand dat schimmelinfecties zouden ontstaan door slechte hygiëne. Het volgende kun je doen om de kans op besmetting zo klein mogelijk te houden:
- Was de huid niet te vaak met zeep.
- Droog de voeten goed na het douchen of baden.
- Gebruik bij transpirerende voeten een droge poeder.
- Draag iedere dag schone, vocht opnemende sokken.
- Wissel schoenen regelmatig en laat ze tussentijds goed luchten.
- Draag ruim zittende schoenen van ventilerend materiaal (leer) of open schoenen.
- Loop niet in blote voeten in openbare zwembaden of douchruimtes: draag badslippers.

• Behandeltijd: -Schimmelnagels behandeling +-30min